Nie tylko „Chłop polski”. Poznańska szkoła socjologii Znanieckiego jako problem socjologiczny i badawczy

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/PS/2019/68.4/6

Słowa kluczowe:

szkoła socjologiczna, historia socjologii, Florian Znaniecki, socjologia polska, Poznań

Abstrakt

Podobnie jak Émile Durkheim w B ordeaux, tak Florian Znaniecki w Poznaniu stworzył własną szkołę socjologiczną. Pojęcie to odnosi się w tym przypadku do dydaktycznej, badawczej, naukowej i organizacyjnej działalności F. Znanieckiego i jego współpracowników w latach 1920–1939 podejmowanej przez nich przede wszystkim w ramach dwóch niezależnych instytucji: Uniwersytetu Poznańskiego i założonego w Poznaniu Polskiego Instytutu Socjologicznego. Poznań stanowił centrum działalności szkoły, jednak jej oddziaływanie było dalece szersze. Przejawiało się w inicjatywach integrujących różne środowiska socjologiczne w Polsce, utrzymywaniu kontaktu z innymi ośrodkami akademickimi w Europie i w Stanach Zjednoczonych, a także w podejmowaniu pracy naukowej lub zakładaniu własnych instytutów badawczych w nowych miejscach w Polsce i poza jej granicami przez wychowanków F. Znanieckiego. Artykuł wskazuje na wybrane najważniejsze cechy poznańskiej szkoły socjologicznej, do których zaliczyć można przyjęcie reprezentowanego przez F. Znanieckiego poglądu na przedmiot socjologii oraz wytworzenie się bliskiej więzi między nim („Mistrzem”) a jego uczniami i współpracownikami. W końcowej części artykuł przedstawia niektóre szczegółowe kwestie, których wyjaśnienie pozwoliłoby lepiej zrozumieć charakter rozwoju szkoły Znanieckiego, a w szerszym ujęciu – socjologii polskiej i jej związków z socjologią europejską i amerykańską.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-23

Jak cytować

Kubera, J. (2019). Nie tylko „Chłop polski”. Poznańska szkoła socjologii Znanieckiego jako problem socjologiczny i badawczy. Przegląd Socjologiczny, 68(4), 125–148. https://doi.org/10.26485/PS/2019/68.4/6

Numer

Dział

ARTYKUŁY