Dziedzictwo winiarskie jako źródło kulturowej rewitalizacji miasta
DOI:
https://doi.org/10.26485/PS/2021/70.4/5Słowa kluczowe:
dziedzictwo winiarskie, zasoby kulturowe, winiarska rewitalizacja kulturowa, Zielona GóraAbstrakt
Koncepcje miasta podlegają w ostatnich dekadach istotnym przekształceniom polegającym na redukcji priorytetów ekonomicznych na rzecz czynników kulturowych. W artykule przedstawiono nową, autorską propozycję w obrębie tego nurtu, określoną mianem kulturowej rewitalizacji winiarskiej. Łączy ona niektóre istniejące podejścia, jednocześnie jej założenia pozwalają odróżnić ją od wcześniejszych koncepcji i polityk miejskich. Ośrodkiem, w którym przewidziano aplikację koncepcji, jest Zielona Góra. Kojarzona powszechnie z uprawą winorośli i tradycjami wrześniowego winobrania, w zdecydowanie niewystarczającym stopniu eksponuje swe historyczne dziedzictwo winiarskie. Założenia koncepcji odwołują się do nowej, kompleksowej promocji zachowanych zabytków winiarskich i utworzenia strategii marketingowych służących zbudowaniu marki miasta.
Bibliografia
Angutek Dorota, Artur Kinal, Jerzy Leszkowicz-Baczyński, Magdalena Pokrzyńska, Agnieszka Urbaniak. 2019. Winiarska i bachiczna tradycja Zielonej Góry. Studia i szkice społeczno-kulturowe. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram.
Augé Marc. 2012. Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności. tłum. Roman Chymkowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ashworth Gregory, Brian Goodal. 1990. Marketing tourism places. London: Routlege.
Bodlender Jonathan, Alan Jefferson, Carson Jenkins, Leonard Lickorish. 1994. Developing tourism destinations: Policies and perspectives. Londyn: Longman Group UK Limited.
Castells Manuel. 2013. Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Domański Tomasz. 2005. Marketing miasta. Wyzwania strategiczne. W: Marketing terytorialny. Możliwości aplikacji i kierunki rozwoju, H. Szulce, M. Florek (red.), Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
Gałek Olga. 2021. Budowanie marki lokalnej – rozwój przedsiębiorczości inspirowanej dziedzictwem. Narodowy Instytut Dziedzictwa. https://samorzad.nid.pl/baza_wiedzy/budowaniemarki-lokalnej-rozwoj-przedsiebiorczosci-inspirowanej-dziedzictwem/ [dostęp: 4.11.2021].
Hall C. Michael, Richard Mitchell. 2012. Wine marketing: A practical guide. Londyn, Nowy Jork: Routledge, Taylor & Francis Group.
Hall C. Michael, Liz Sharples, Brock Cambourne, Niki Macionis (eds.). 2000. Wine tourism around the world: Development, management and markets. Londyn, Nowy Jork: Routledge.
Hall Derek R. 1998. Central and Eastern Europe: Tourism, development and transformation. In: Tourism and economic development: European experiences, A.M. Williams, G. Shaw (eds.), 345–373. 3rd ed. Londyn: Wiley.
Hughes Howard, Danielle Allen. 2005. “Cultural tourism in Central and Eastern Europe: The views of ‘induced image formation agents’”. Tourism Management 26(2): 173–183.
Landry Charles. 2000. The creative city. A toolkit for urban innovators. Londyn: Earthscan.
Jadach-Sepioło Aleksandra (red.). 2021. Ewaluacja systemu zarządzania i wdrażania procesów rewitalizacji w Polsce. Warszawa–Kraków: Instytut Rozwoju Miast i Regionów.
Jadach-Sepioło Aleksandra. 2016. Ludzie – przestrzeń – zmiana. Dobre praktyki w rewitalizacji polskich miast. Warszawa: Ministerstwo Rozwoju.
Jadach-Sepioło Aleksandra, Aleksandra Kułaczkowska, Anna Mróz (red.). 2018. Rewitalizacja w praktyce. Modele rozwiązań jako rezultaty konkursu Modelowa Rewitalizacja Miast i pilotaży w zakresie rewitalizacji. Warszawa: Krajowy Instytut Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa.
Karwowski Przemysław. 2010. Promocja dziedzictwa winiarskiego Zielonej Góry. W: Kuleba Mirosław. 2010. Topografia winiarska Zielonej Góry. Zielona Góra: Organizacja Pracodawców Ziemi Lubuskiej.
Keller Peter. 2004. The future of SMEs in tourism. In: The future of small and medium sized enterprises in tourism, P. Keller, T. Bieger (eds.), 7–21. St. Gallen: AIEST.
Kres Bogdan. 1972. Winiarstwo na Ziemi Lubuskiej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Kuleba Mirosław. 2013. Enographia Thalloris. Zielona Góra: Fundacja GMV.
Kuleba Mirosław. 2010. Topografia winiarska Zielonej Góry. Zielona Góra: Organizacja Pracodawców
Ziemi Lubuskiej.
Landry Charles. 2000. The creative city. A toolkit for urban innovators. Londyn: Sterling.
Leszkowicz-Baczyński Jerzy. 2019b. Odradzanie się kultury winiarstwa na ziemi lubuskiej po 1989 r. W: Winiarska i bachiczna tradycja Zielonej Góry. Studia i szkice społeczno-kulturowe, D. Angutek Dorota, A. Kinal, J. Leszkowicz-Baczyński, M. Pokrzyńska, A. Urbaniak (red.), 105–182. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram.
Leszkowicz-Baczyński Jerzy. 2019a. Wyznaczniki winiarstwa lubuskiego XIX i XX stulecia oraz ich współczesna percepcja. W: Winiarska i bachiczna tradycja Zielonej Góry. Studia i szkice społeczno-kulturowe, D. Angutek Dorota, A. Kinal, J. Leszkowicz-Baczyński, M. Pokrzyńska, A. Urbaniak (red.), 25–104. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram.
Majer Andrzej. 2015. Mikropolis. Socjologia miasta osobistego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Majer Andrzej, Starosta Paweł (red.). 2004. Wokół socjologii przestrzeni. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Montgomery John. 2003. “Cultural quarters as mechanisms for urban regeneration. Part 1: Conceptualising cultural quarters”. Planning Practice and Research 18(4): 293–306.
Niezgoda Agnieszka. 2006. Obszar recepcji turystycznej w warunkach rozwoju zrównoważonego. Prace Habilitacyjne nr 24. Poznań: Akademia Ekonomiczna w Poznaniu.
Page Stephen J., Colin Michael Hall. 2003. Managing urban tourism. Harlow, New York: Prentice Hall.
Rewers Ewa. 2018. Kulturowe studia miejskie. Wprowadzenie. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Strategia Rozwoju Zielonej Góry na lata 2012–2022. Załącznik do Uchwały Nr XXXI.241.2012 Rady Miasta Zielona Góra z dnia 24 kwietnia 2012 r. 2012. Zielona Góra.
Szymańska Daniela. 2007. Urbanizacja na świecie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wansborough Matthew, Andrea Mageean. 2000. “The role of urban design in cultural regeneration”. Journal of Urban Design 5(2): 181–197. DOI: 10.1080/713683962.
Weber Max. 2002. Nieprawomocne panowanie (Typologia miast). W: Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej, tłum. D. Lachowska, M. Weber (red.), 905–1015. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Weaver David. 2001. Ecotourism. Melbourne: John Wiley & Sons.
Zimpel Jadwiga. 2013. Rewitalizacja miast. Projekt kulturowy. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.