Życie religijne wokół trzech źródeł termalnych w antycznej Dacji

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AAL/2019/65/2

Słowa kluczowe:

Dacja, gorące źródła, religia, kult

Abstrakt

Niniejszy artykuł został poświęcony trzem najważniejszym źródłom termalnym w antycznej Dacji, w obrębie, których kształtowała się część życia religijnego prowincji. Dostępny materiał źródłowy pozwala prześledzić, jakie bóstwa cieszyły się największą czcią wśród kuracjuszy korzystających z uroków ośrodków w Ad Mediam, Ad Aquas czy Germisara. Zebrane przekazy pozwalają także na prześledzenie jakie grupy obywateli leczyły się w tych popularnych miejscach, określanych przez wielu naukowców mianem antycznych „spa”.

Bibliografia

Benea D., Lalescu G. 1998. Contribuţii la istoria aşezării de la Ad Mediam (Băile Herculane) (Contributions at the history of the Ad Mediam Roman settlement), Sargetia 27, 267-301.

Boda I., Timoc C., Bunoiu V. 2017. Population dynamics at the spas of Roman Dacia. Case study: the population of Băile Herculane, Studia Antiqua et Archaeologica 23, 173-185.

Bozu O., Micli V. 2005. Edificii publice şi amenajări termale romane pe un plan al staţiunii Băile Herculane din 1774, Banaticum 4, 123-142.

Byros G. 2011. Reconstructing Identities in Roman Dacia: Evidence from Religion, New Haven, (un unpublished doctoral dissertation in the collection of Yale University).

Dvorjetski E. 2007. Leisure, Pleasure and Healing Spa Culture and Medicine in Ancient Eastern Mediterranean, Boston.

Fodorean F. 2012. “Spa” vignettes in Tabula Peutingeriana. Travelling Ad Aquas: Thermal water resources in Roman Dacia, Ephemeris Napocensis 22, 211-222.

Fodorean F. 2019. The Peutinger Map, the Roman Army and the First Military Roads in Dacia. In Roman Roads. New evidence – new perspective, ed. A. Kolb, Berlin–Boston, 217-235.

Gazdac C. 2012. ‘War and Peace’! Patterns of violence through coin hoards distribution – The Middle and Lower Danube from Trajan to Aurelianus, Istros 18, 168-198.

Gui M. 2011. Evidence for Medical and Personal Care in the Case of the Roman Army in Dacia, Ephemeris Napocensis 21, 115-130.

Nemeti S. 2001. Eine donauländische ikonographische Variante der Göttin Nantosuelta, Latomus 60, 162.

Oltean I.A. 2007. Dacia Landscape, colonisation and romanisation, London–New York.

Pescaru A. R., Pescaru E. 2001. Complexul termal roman Germisara. Faze şi etape de amenajare. In Studii de istorie antică. Omagiu profesorului Ioan Glodariu, ed. G. Florea, G. Gheorghiu, E. Iaroslavschi, Cluj-Napoca-Deva, 439-452.

Pescaru A. R., Pescaru E., Bălos A. 2000/2001. Geoagiu, com. Geoagiu, jud. Hunedoara [Germisara]. In Cronica cercetărilor arheologice din România – campania.

Piso I., Rusu A. 1990. Nymphaeum – ul de la Gar¬misara, Revista Monumentelor Istorice, 59, 9-17.

Piso I. 2015. Ein Gebet für die Nymphen aus Germisara, ActaMN 52, 47-68.

Rosca M., Bendea C., Vijdea A. M. 2016. Mineral and thermal waters in Romania. In Mineral and thermal waters of southeastern Europe, ed. P. Papić, New York–London, 97-114.

Szabó C. 2018. Sanctuaries in Roman Dacia Ma¬teriality and Religious Experience, Oxford.

Varga T. 2018. Medicine, religion and society in Dacia Porolissensis, Acta Musei Napocensis 55, 63-94.

Żmudziński M. 2006. Remarks on the economic contacts of Roman Dacia. In Fontes Historiae, Studia in Honorem Demetrii Protase, ed. I. Gaiu, D. Gazdac, Cluj-Napoca, 679-682.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-30

Jak cytować

Jarych, A. J. (2019). Życie religijne wokół trzech źródeł termalnych w antycznej Dacji. Acta Archaeologica Lodziensia, 65, 19–26. https://doi.org/10.26485/AAL/2019/65/2

Numer

Dział

ARTYKUŁY